Een gezonde levensstijl is een keuze

Posted by on jun 18, 2014 in Blog | Geen reacties

Zo nu en dan ervaar ik onbegrip bij mensen over mijn keuze voor een gezonde levensstijl. Want doordat ik bepaalde keuzes maak, wil ik lang niet alles meer eten en drinken. Zo vermijd ik suikers, gluten, koemelk, cafeïne en E-nummers bijvoorbeeld zo veel mogelijk. Hierdoor is het niet altijd makkelijk om bij anderen mee te eten en ontstaan er vragen. Maar vanwaar deze keuzes?

Het effect van verkeerde voeding

Mede dankzij mijn opleiding in de Orthomoleculaire voedingsleer, heb ik ontdekt wat voor negatieve uitwerking bepaalde voeding heeft. Sinds ik ervoor kies deze voeding te mijden, ervaar ik veel meer energie, zit ik lekkerder in mijn vel en kwakkel ik nooit met mijn gezondheid. Waarom zou ik me dan door anderen laten vertellen wat ik moet eten, omdat dat zogenaamd ‘gezellig’ is? Natuurlijk snaai ik af en toe ook wel eens iets dat buiten het ‘boekje’ valt, maar toch probeer ik hier zoveel mogelijk op te letten. Want wanneer je je lijf voedt met volwaardige voeding, krijg je ook volwaardige energie en een goede gezondheid terug. BlogWebsmoothiesWebsmoothies

Tijd voor wat opheldering

Graag geef ik je wat meer uitleg over een aantal producten die je met mate, of beter helemaal kan vermijden.

Suiker

De grootste veroorzaker van overgewicht en vele Westerse ziektes. Suikers zijn ‘lege koolhydraten’: ze hebben geen toegevoegde waarde om je lichaam op te bouwen of te onderhouden. Het is een nepenergiebron die de bloedsuikerspiegel doet pieken, en vervolgens weer doet dalen wat zorgt voor een energiedip en nieuwe behoefte aan snelle suikers. Hier door kan een suiker verslaving ontstaan. (Hier lijdt het gros van de Nederlandse bevolking aan.)

Een paar suikerfeiten op een rij:

  • Suiker veroorzaakt rimpels doordat het de collageenstructuur vernielt. Suiker (glucose) kleeft vast aan eiwitten in je lichaam waardoor de huidweefsels stijver en rimpeliger worden. (Ook je bloedvatwanden worden stijver, waardoor de bloeddruk stijgt, je het risico loopt dat deze vaten knappen en er hersenbloedingen kunnen ontstaan.)
  • Suiker werkt verslavend en stimuleert steeds op nieuw een hongergevoel, waardoor we meer eten. Een teveel aan suikers wordt opgeslagen als vet, met gewichtstoename als gevolg.
  • Suiker veroorzaakt uitputting van de lever doordat de lever de suikers moet ontgiften. Ook veroorzaakt suiker uitputting van de alvleesklier. De alvleesklier maakt het hormoon insuline aan om suiker (glucose) die in het bloed komen te verwerken. Zo wordt de bloedsuikerspiegel weer in balans gebracht. Bij diabetes patiënten maakt de alvleesklier nauwelijks of geen insuline aan, waardoor suikers niet goed verwerkt kunnen worden. De grote suikerconsumptie is één van de veroorzakers van deze welvaartsziekte.
  • Suikerconsumptie is de grootste veroorzaker van depressies, concentratieproblemen, onrust, vermoeidheid en energietekorten.

Gluten

Veel graansoorten bevatten de eiwitten gluten. Hier ontstaan regelmatig intoleranties voor doordat de gliandine uit gluten het darmslijmvlies aantast. Het eiwit van tarwe heeft het hoogste glutengehalte, ongeveer 80%.

Glutenintolerantie

Er zijn veel mensen (81%!) die een bepaalde vorm van intolerantie voor gluten hebben. Veel mensen weten zelf niet dat ze intolerant zijn. Een opgeblazen gevoel, een harde buik en een verminderde weerstand zijn een aantal kenmerkende gevolgen van een gluten intolerantie.

Gluten vermijden

Probeer gluten eens een poosje te vermijden en je zult merken dat veel klachten verdwijnen. Denk daarbij aan verkoudheden, slecht geheugen, koortslip, een opgezette buik, after dinner/lunch dips, slaperigheid, winderigheid en sterke stemmingswisselingen.

Wil je glutenvrij eten? Kies dan voor boekweit, gierst, rijst, amaranth en quinoa, kastanjemeel, teff, amandelmeel, kokosmeel of kikkererwtenmeel.

Koemelk

‘Melk is goed voor elk’ en ‘Van melk krijg je sterke botten’, hoe vaak heb je dat wel niet gehoord? Het ironische is, dat koemelk helemaal niet zo goed voor elk blijkt te zijn en dat het je botten niet sterker maakt, maar juist botontkalking bevordert!

Melk onttrekt calcium aan je botten

We nemen de fosfor uit melk wel goed op, maar het onttrekt calcium aan de botten. Ook is de calcium-magnesium verhouding uit melk ongunstig, waardoor magnesium aan ons lichaam wordt onttrokken en calcium slecht wordt opgenomen.

Lactose kunnen we slecht verteren

De meeste zuivel bevat lactose. De melksuiker die we moeilijk kunnen verteren. Dit komt onder andere doordat we lactase, het enzym waarmee we lactose afbreken, maar tot ons derde levensjaar aanmaken. Lactase is dan nodig om de moedermelk, waarvan we moeten groeien, te verteren. Daarna vermindert deze aanmaak aanzienlijk. Koemelk is bedoeld om kalfjes te laten groeien en is niet geschikt voor het menselijk verteringsstelsel. Melk tast ons immuunsysteem aan, omdat de eiwitten in te grote stukken in onze darmen terecht komen, met intolerantie en allergieën als gevolg.

Geitenzuivel is voor ons al beter verteerbaar omdat het qua samenstelling van het aminozuur meer lijkt op de menselijke lichaamsopbouw.

Cafeïne

Een bakkie koffie op z’n tijd is heerlijk en veel mensen kunnen zich een ontbijtje zonder koffie niet voorstellen. En is het nou echt zo slecht? Niet alleen in koffie zit cafeïne, ook in bijvoorbeeld chocolade en zwarte en in mindere mate groene thee. Een aantal cafeïne feiten op een rij:

  • Cafeïne stimuleert de aanmaak van insuline waardoor het ontstekingsbevorderend werkt.
  • Cafeïne belemmert de opname van calcium, kalium, magnesium en vitaminen uit de voeding. De maaltijd afsluiten met een kop koffie of thee is daarom niet bevorderlijk voor de opname van deze voedingswaarden.
  • Cafeïne bevordert stress, spanning en laat de bloeddruk stijgen.
  • Cafeïne heeft een negatieve werking op de opname van medicijnen.

Alternatieven

Dan maar cafeïnevrije koffie? Cafeïnevrije koffie heeft juist nog extra chemische bewerkingen ondergaan. Hierdoor moet de lever nog harder werken om het te ontgiften. Kies daarom liever voor cichorei koffie, dit is een cafeïne arm alternatief voor koffie. En kies voor (verse) kruiden thee in plaats van zwarte thee.

E-nummers

E-nummers zijn additieven (toevoegingen) aan levensmiddelen die door de Europese Unie geschikt zijn bevonden voor consumptie. Lang niet alle E-nummers zijn verkeerd, zoals bietenrood (E162), curcumine (E100) en calcium carbonaat (E170). Toch zijn er veel E-nummers in onze voeding die schadelijk zijn.

Nederland laat verboden E-nummers toe

Zo is E133 bijvoorbeeld al verboden in Noorwegen, Finland en Frankrijk omdat het chromosoom beschadiging zou veroorzaken. In Nederland wordt het gewoon nog verwerkt in snoep, frisdranken en ontbijtgranen. Ook de E-nummers E102, E123, E131 en E154 zijn in andere landen verboden, maar worden in ons land nog gewoon verwerkt. Kijk hier voor een uitgebreidere lijst met schadelijke E-nummers.
Onze lever moet deze onnatuurlijke stoffen allemaal weer uit ons lichaam zien te verwerken en wordt hard aan het werk gezet.

Met kleine stapjes naar een fitter leven

Wanneer je deze kennis hebt, besef je hoe groot de invloed van voeding is op het welzijn van je lichaam. Als je jezelf met voeding voedt die meer energie kost dan dat het oplevert, merk je dat je jezelf uitput, je energie minder wordt en dat je slechter slaapt en minder lekker in je vel zit. Probeer daarom met kleine stapjes eens bepaalde producten uit je voedingspatroon weg te laten. Waarbij mijn aanbeveling is om suiker als eerste van het menu te schrappen of te minderen. Je zult merken dat je echt moet afkicken omdat je juist snakt naar zoetigheid en onrustig wordt. Maar wanneer je doorzet merk je dat je je na twee weken fitter voelt, je immuunsysteem knapt aanzienlijk op en ook je darmen zullen je erg dankbaar zijn.

Hoe bewust ben jij?

Herken je je in het onbegrip van de keuzes die jij in je voedingspatroon maakt? Of heb je er zelf nog steeds je vragen of onduidelijkheden over? Laat het me gerust weten of geef je reactie hier onder. 

 

 Deel dit artikel facebooktwitter

Reageren